لرزه گیر چیست؟ - معرفی انواع لرزه گیر - دیجی پایپ

در اغلب فرایندهای صنعتی و اجزای آن ها، به خاطر سرعت حرکت سیال یا افزایش ناگهانی دما و فشار، نوساناتی ایجاد می شود. این نوسانات می تواند موجب حرکت های طولی و عرضی در دستگاه های صنعتی و اجزای آن ها بشود. برای مثال در سیستم های تبریدی، کمپرسور یکی از دستگاه هایی است که نوسانات زیادی داشته و سر و صدای فراوانی تولید می کند. افزایش این نوسانات در ساختمان کمپرسور می تواند روی حرکت سیال در خط لوله نیز اثر گذاشته و باعث شکستگی خط لوله و یا برگشت سیال در خط لوله شود. همچنین این نوسانات به اجزای داخلی کمپرسور هم صدماتی را وارد می کند. امروزه برای کاهش این نوسانات داخلی و خارجی دستگاه های صنعتی، از تجهیزات ضد ارتعاش یا همان لرزه گیر ها استفاده می شود. لرزه گیر ها انواع متفاوتی دارند و به منظورهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

لرزه گیرها به دو نوع فلزی و غیرفلزی تقسیم بندی میشوند.

 

تفاوت لرزه گیر و ضربه گیر چیست ؟

برای کاهش لرزش دستگاه از ضربه گیر و برای مهار لرزش لوله ها می بایست از لرزه گیر استفاده نمود .

ضربه گیرها انواع مختلفی دارند که یکی از رایج ترین آن ها و کم هزینه ترین آن ها به عنوان لاستیک های ضربه گیر منجیت دار شناخته می شوند که لاستیکی منجیت دار می باشد و در زیر دستگاه مانند پمپ قرار میگیرد و موجب کاهش ارتعاش می شود.

لرزه گیر لاستیکی
لرزه گیر لاستیکی تلفیقی از فلز و لاستیک می باشد که بخش فولادی آن برای اتصال و بخش لاستیکی آن وظیفه مهار کردن ارتعاش را دارد . لرزه گیرهای لاستیکی توانایی مهار ارتعاش در دو جهت عمودی و افقی جریان را دارد و به علت انعطاف پذیری لاستیک به راحتی می تواند ارتعاش لوله را دفع کند .
توجه شود که لرزه گیر لاستیکی در خط لوله کار گذاشته می شود که می تواند مستقیما به لوله و یا شیرآلات متصل شود.
شرکت ارتعاشات صنعتی ایران اقدام به تولید لرزه گیر می کند و با سابقه طولانی خود در این مورد همواره با محصولات با کیفیت خود به کمک تاسیسات و صنعت آمده است ، دیجی پایپ عاملیت فروش محصولات شرکت ارتعاشات صنعتی ایران تامین کننده تمامی لرزه گیرها ی تولیدی این شرکت می باشد .

مارک بندی لرزه گیرهای ارتعاشات صنعتی ایران

  •  لرزه گیر مارک زرد متناسب برای دمای ۶۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۰ بار ( اتمسفر ) می باشد .
  •  لرزه گیر مارک قرمز متناسب برای دمای ۹۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۰ بار ( اتمسفر ) می باشد .
  •  لرزه گیر مارک آبی متناسب برای دمای ۶۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۶ بار ( اتمسفر ) می باشد .
  • لرزه گیر مارک آبی - قرمز متناسب برای دمای ۹۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۶ بار ( اتمسفر ) می باشد .

لرزه گیرهای فلزی 

در صنعت تجهیزات دینامیکی لرزه­ گیرهای فلزی به نام لرزه­ گیرهای آکاردئونی نیز شناخته شده هستند. جنس بدنه این لرزه­ گیرها بطور کامل از فلز و آلیاژهای مختلف تشکیل شده است. به همین دلیل این لرزه­ گیرها از مقاومت بیشتری نسبت به لرزه­ گیرهای لاستیکی یا غیر فلزی برخوردار هستند. گستره­ ی کاربرد این نوع لرزه گیرها در صنایع پتروشیمی و کارخانجات بزرگ صنعتی بسیار زیاد است.

لرزه ­گیرهای فلزی علاوه بر کاستن لرزه­ ها و ارتعاشات صنعتی، دما و فشارهای زیادی را از سوی نوسان­های قطعاتی تحمل می­کنند. دفع این فشارها و ارتعاشات توسط لرزه گیرهای فلزی از شکسته شدن لوله­ ها و خسارات ناشی از آن در صنایع مختلف جلوگیری می­ کند.

نحوه اتصال لرزه گیرهای فلزی به صورت دنده ­ای یا جوشی یا فلنجی است. اگر لرزه ­گیر با استفاده از فلنج اتصال شده باشد این مزیت را دارد که به هنگام استهلاک قطعه به راحتی قابل تعویض خواهد بود. اما لرزه­ گیرهای جوشی چنین مزیتی ندارند و مهم­ترین امتیاز آنها این است که دارای آب ­بندی مناسبی هستند.

لرزه­ گیرهای فلزی دنده­ ای اغلب در موتورخانه ­ها استفاده می­ شود و همچنین قابلیت مهار ارتعاش لوله ­های گالوانیزه را دارند. مکانیزم کار این نوع لرزه گیرها طوری طراحی شده است که قابلیت حذف ارتعاشات را در جهات مختلف عمودی و افقی و زاویه ­ای دارند.

با ما در تماس باشید  

_________________________________________

 تهران،خیابان خیام شمالی، پاساژامیرسلیمانی، طبقه همکف، واحد۱۰

۵۵۶۹۷۴۲۰(۲۱)۹۸+    

۵۵۶۹۷۴۳۲(۲۱)۹۸+   

۵۵۶۲۶۳۲۹(۲۱)۹۸+   

۵۵۶۹۷۹۱۸(۲۱)۹۸+   

۹۸۹۱۲۴۷۸۰۷۸۲+     

۸۹۷۸۰۹۹۲(۲۱)۹۸+   

 

با ما همراه باشید

_________________________________________

_________________________________________